Worstjescarbonara

Het is dan wel geen echte carbonara (er gaat room in!), maar deze variant wordt hier toch wel geregeld klaargemaakt. In dit recept worden worstjes gebruikt in plaats van vers gehakt om gehaktballetjes te maken. Ik vond het in het begin een vreemd idee, maar probeer maar eens, ’t is echt lekker! Ik denk dat het originele recept van Jamie Oliver is, maar ik heb het op verschillende blogs en websites al teruggevonden en ondertussen ook mijn eigen versie ontwikkeld. Er gaan wat meer pittige kruiden in (wat had je anders verwacht van mij?) en geen tuinbonen zoals in het originele Jamie Oliver-recept. Voor mij is het nu echt perfect!

Afbeelding

Ingrediënten:

  • 6 chipolataworstjes
  • 1t look in dunne plakjes
  • 1 rode peper, fijngesneden
  • 1tl gedroogde tijm
  • handvol diepvrieserwtjes
  • 500g linguine
  • 4 eidooiers
  • 100ml room
  • 40g parmezaan
  • 1el gedroogde peterselie (of 2el verse)
  • 1tl paprikapoeder (pikant, van de AH, of doe er wat extra cayennepeper bij)
  • peper en zout

Bereiding:

  • Knijp het worstvlees uit het vel en rol er kleine balletjes van. Bak ze goudbruin in wat olijfolie.
  • Doe er, als ze goudbruin gebakken zijn, de look en pepertjes bij. Strooi er ook de tijm over. Bak nog 3 minuten verder.
  • Doe er de erwtjes bij. En zet ondertussen de linguine op.
  • Kluts de eidooiers. Rasp de parmezaan en doe bij de eieren. Voeg de room toe en peterselie en breng op smaak met paprikapoeder, peper en zout. Zet even opzij.
  • Doe wat kookvocht bij de erwtjes.
  • Doe de linguine in een serveerkom (met een beetje kookvocht). Roer het eimengsel er heel snel door (snel, want je wil echt geen gebakken eieren bij de pasta!) en doe er tot slot de worstjes en erwtjes bij. Je kan de saus nog wat verdunnen met extra kookvocht.

Plaats een reactie